Andre Fokusområder

Herunder info om andre fokusområder i Anne-mariegården:

Fri for mobberi
Social tænkning
Tidlig opsporing og indsats
Madliv
Ressource teamet

Fri for mobberi

I Anne-Mariegården arbejder vi med fri for mobberi.

Ved at anvende værktøjer fra konceptet, skabe vi refleksion hos børnene, over emner som f.eks. "Hvordan er jeg en god ven?", "Hvad gør mig glad?". Samtalekort skaber rammen for, at vi kan tale om følelser såsom: "Hvordan mon pigen på billedet har det?", "Hvordan ser det ud?", "Kender I selv det, at være ked at noget eller meget meget glad?"

Konceptets værdier arbejder vi med gennem den fælles refleksion og i hverdagens rutiner støttes børnene i at være gode venner (TOLERANCE og RESPEKT), at hjælpe hinanden (OMSORG), at sige fra på både egne og andres vegne (MOD).

Det er vores mål og ønske, at bevare en inkluderende kultur her i huset. En kultur som er båret af en åben og nysgerrig tilgang til omverdenen. Vi ser forskellighed som en styrke og ressource. Denne kultur og tilgang opleves, i alle relationer, i huset.

Du kan læse mere om hvordan vi arbejder med Fri for mobberi i Pædagogisk læreplan for Anne-Mariegården 2020 i afsnittet om børn i udsatte positioner på side 13

Se mere på powerpoints: Mary Fondens fri for mobberi for vuggestue & Mary Fondens fri for mobberi for børnehave

Social tænkning

Social Tænkning er en tilgang der styrker sociale kompetencer hos børn. Tilgangen er udviklet af audiologopæden Michelle Garcia Winner. Den er oprindeligt tiltænkt børn med socialkognitive vanskeligheder. Man er siden blev opmærksom på de positive effekter tilgangen har på alle børn. Tilbage i 2013 blev begrebet tidlig indsats indført i Københavns kommune som en del af en overordnet strategi omkring tidlig opspring af børn i udsatte positioner.

Social Tænkning hjælper barnet til fx at kunne analysere og forstå tanker, følelser og intentioner, når det indgår i sociale relationer via:

• Perspektivtagning
  • Evnen til at lytte aktivt
  • Evnen til at formulere egne tanker og synspunkter (Winner, 2013)

I Prinsessegårdene arbejder vi med social tænkning som redskab til at understøtte børnenes følelsesregulering og udviklingen af empati. Til dette benytter bl.a. piktogrammer, der guide børnene i de daglige rutiner samt talebobler/ tankebobler der understøtter børnene i at få øje på hinandens - og egne potentialer og følelser ved at italesætte og visualisere de usynlige sociale spilleregler.

Gennem de visuelle og sproglige redskaber understøttes børnene til, at udvikle et sprog hvormed de kan give udtryk for egne tanker og følelser, både via ord og kropssprog. Samtidig får børnene en bevidsthed om hvordan vi hver især rummer forskellige tanker og følelser, der alle er lige vigtige, når vi sammen skal lave gruppens plan. Dvs. Det enkelte barn vil ikke få alle sine ideer igennem, men vil alligevel kunne genkende sig selv i den fælles plan, og derved opleve medejerskab og se sig selv som havende en betydning for fællesskabet. Samtidig med barnet styrkes i sin følelsesmæssige regulering og turtagning.

Tidlig opsporing og indsats

Siden 2015 har alle 0-6-års-institutioner i Københavns Kommune gennemført en obligatorisk trivselsvurdering to gange årligt.

Til vurderingen benytter vi værktøjet Tidlig opsporing og indsats (TOPI). TOPI er udviklet af Socialstyrelsen og efterfølgende blevet gjort digitalt af Rambøll. Det er et pædagogisk redskab, som hjælper det pædagogiske personale med systematisk at sikre, at ingen børn bliver overset, hvis de ikke trives. I Benediktegården har vi besluttet at lave handleplaner ud fra TOPI på alle børn, sådan at vi sikre alle børns trivsel og udvikling.

Du kan læse mere på: Rambølls side om tidlig opsporing og indsats

Desuden kan pædagogiske formål med at lave trivselsvurderinger ses i Københavns Kommunes pjece med information til forældre om trivselsvurderinger

Madliv

Vi deltager i Madliv København, som er et rådgivnings- og udviklingsforløb i samarbejde med Meyers Madhus. Forløbet understøtter det vi arbejder med i forhold til mad og det pædagogiske måltid sammen med børnene.

Ressource Teamet

Med budgetaftalen for 2020 blev der afsat 126,4mio. kr. til en 4-årig faglig indsatsplan for inkluderende fællesskaber, som blev godkendt af Børne- og Ungdomsudvalget d. 6. november 2019. Indsatsplanens hovedformål er at styrke almentilbuddenes inkluderende praksis og bremse væksten i udgifterne til specialområdet.

Udmøntningen af indsatsplanen sker gennem arbejdet med programmet ”Plads til forskellighed”, der har som overordnet vision at: ”I de københavnske skoler og daginstitutioner skal forskellighed være en styrke, og alle børn skal have de rigtige rammer for at kunne deltage fagligt og socialt”.