Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk Læreplan

Alle dagtilbud i Danmark er forpligtede til at beskrive og offentliggøre:

  • Et fælles pædagogisk grundlag, der beskriver tilgangen til arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud
  • Hvordan der arbejdes med at etablere et pædagogisk læringsmiljø hele dagen, f.eks. i rutinesituationer, planlagte aktiviteter og børneinitieret leg
  • Beskrivelser af de seks læreplanstemaer samt nye, brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
  • Hvordan der arbejdes med evaluering i dagtilbuddet

Børne­ og Socialministeriets beskrivelse af den styrkede læreplan

Her har du den lærerplan personalet i Anne-Mariegården har arbejdet med: Pædagogisk læreplan for Anne-Mariegården

Og her har du evalueringen af denne lærerplan: Evalueringen af den Pædagogiske læreplan for Anne-Mariegården

Herunder mere info de 6 læreplanstemaer fra lærerplanen:

Alsidig personlig udvikling
Social udvikling
Krop, sanser og bevægelse
Natur, udeliv og science
Kultur, æstetik og fællesskab

Alsidig personlig udvikling

I arbejdet med den alsidige personlige udvikling, arbejder vi på Anne-Mariegården med at styrke børnenes selvværd. Her handler selvværdet om at man føler sig værdifuld og god nok som barn og at man uanfægtet resultatet eller hvordan man præstere i en givende situation, altid har noget godt at byde på. Ingen børn er ens men alle børn har derimod altid noget de kan mestre og det vil vi gerne styrke og støtte op om. Her er det vigtigt at pointere at børns selvværd udvikles bedst gennem trygge rammer. I Anne-Mariegården, er det vigtigt at vi som personalegruppe hele tiden skaber et rum for, at børnene føler sig trygge nok til at kaste sig ud i nye ting. Derfor sætter Anne-Mariegården også stort fokus på proceskulturen og ikke produktkulturen. Vi benytter os hele tiden af, at bakke op om barnets proces og hvordan vi når vores mål, fremfor at have fokus på slutproduktet.

Derudover har den alsidig personlige udvikling også et stort fokus på engagement og opmærksomhed. I Anne-Mariegården holder vi fast morgensamling hver dag på stuerne. Her starter vi altid med at sige godmorgen til hinanden. Det gør vi for at alle børn føler sig set og anerkendt men det skaber også en fælles opmærksomhed. Hvis nogle af børnene ikke har den fælles opmærksomhed rettet mod den voksne, stiller vi os altid nysgerrige. Her har barnet en god historie at fortælle om noget de har oplevet som vi altid vil lytte på. Morgensamlingen er med til at skabe et rum for dialog og en følelse af at lige meget hvad man har på sinde, lytter vi og er anerkendende. Derved skaber vi et trygt rum for børnene og det vil gøre at børnene har et større engagement og en følelse af at høre til.

Du kan læse mere om læreplanstemaet alsidig personlig udvikling i Børne­ og Socialministeriets beskrivelse af den styrkede læreplan på side 36

Social udvikling

Vi arbejder med at styrke barnets sociale kompetencer ved at de indgår i fællesskaber, hvor det er at føle sig vigtig for gruppen og en del af noget større, er i højsædet. Det er i fællesskabet at børnene får mulighed for at udvikle empati, medindflydelse og værdsætte forskelligheder.

I Anne-Mariegården arbejder vi med social tænkning som redskab til at understøtte børnenes følelsesregulering og udviklingen af empati. Til dette benytter vi bl.a. piktogrammer, der guide børnene i de daglige rutiner samt talebobler/ tankebobler der understøtter børnene i at få øje på hinandens - og egne potentialer og følelser ved at italesætte og visualisere de usynlige sociale spilleregler. Gennem de visuelle og sproglige redskaber understøttes børnene til, at udvikle et sprog hvormed de kan give udtryk for egne tanker og følelser, både via ord og kropssprog. Samtidig får børnene en bevidsthed om hvordan vi hver især rummer forskellige tanker og følelser, der alle er lige vigtige, når vi sammen skal lave gruppens plan. Dvs. Det enkelte barn vil ikke få alle sine ideer igennem, men vil alligevel kunne genkende sig selv i den fælles plan, og derved opleve medejerskab og se sig selv som havende en betydning for fællesskabet. Samtidig med barnet styrkes i sin følelsesmæssige regulering og turtagning.

Du kan læse mere om læreplanstemaet social udvikling i Børne­ og Socialministeriets beskrivelse af den styrkede læreplan på side 38

Krop, sanser og bevægelse

”Kroppen er et stort og sammensat sansesystem, som udgør fundamentet for erfaring, viden samt følelsesmæssige og sociale processer, lige som al kommunikation og relationsdannelse udgår fra kroppen.” (Den styrkede pædagogiske læreplan).

I Anne-Mariegården tilstræber vi at skabe læringsrum som indbyder til som meget bevægelse som muligt. Børnene skal lære at mærke og sanse, og på den måde opnå nye kropslige erfaringer, gennem en pædagogisk tilgang som er legende og kreativ. Vi går efter at give bevægelsesglæde til børnene, både de der er vant til det hjemmefra og til de, som har begrænsede erfaringer med krop, sanser og bevægelse. I dagligdagen indbefatter det ugentlige rytmikforløb, invitation til bevægelse både ude og inde i form af tumlemøbler, klatrestativer, motorikbaner med mere, samt jævnlige besøg af professionelle udefrakommende til at styrke personalets kompetencer.

Personalet i Anne-Mariegården forholder sig lærende og nysgerrigt, og følger bevidst børnenes bevægelsesinitiativer, så børnene oplever selv- og medbestemmelse som en naturlig del af deres dannelsesproces

Du kan læse mere om læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse i Børne­ og Socialministeriets beskrivelse af den styrkede læreplan på side 42

Natur, udeliv og science

”Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også et grundlag for at arbejde med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.” (Den styrkede pædagogiske læreplan).

I Anne-Mariegården bruger vi konstant naturen omkring os som læringsrum. Vi har store legepladser både i vuggestuen og børnehaven som byder på biodiversitet og udfordrende motoriske rammer, samt indbyder til at gå på opdagelse, sanser og være nysgerrig. Børnene får lov at udforske og stille spørgsmål, og de hjælper med at passe høns og gå på insektjagt med de voksne.

Vores læringsmiljø må tilgodeser, at alle børn, uanset hvor de vokser op, og uanset baggrund, skal have mulighed for at opleve et bredt udsnit af naturen. Vi har valbyparken som baghave, hvilken giver mulighed for at opleve både skov og strand. Vi tager jævnligt på ture, hvor børnene får lov at opleve natur fra både by og land. Bl.a. igennem vores årlige bondegårdstur for både vuggestue- og børnehavebørn.

Vi beskæftiger os med børnenes perspektiver og fantasi når vi går på oplevelse i naturen. Vi forsøger altid at skabe og opsøge udendørs læringsmiljøer som giver plads til sansning, bevægelse og kreativitet og indbyder til vilde og eventyrlige lege.

Du kan læse mere om læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse i Børne­ og Socialministeriets beskrivelse af den styrkede læreplan på side 44

Kultur, æstetik og fællesskab

”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdags livet. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden” (Den styrkede pædagogiske læreplan).

I Anne-Mariegården arbejder vi dagligt med at give børnene mulighed for at styrke deres kulturelle og kunstneriske forståelse. Vi giver dem mulighed for at udtrykke sig gennem kunst og kreativitet både inde og ude. Vi arbejder med adskillige æstetiske udtryksformer, heriblandt musik, sang, håndarbejde, sanseaktiviteter, litteratur og bevægelse og dans. Vi har desuden et samarbejde med Statens museum for kunst som vi jævnligt besøger og udforsker.

I Anne-Mariegården skaber vi læringsrum der understøtter at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.

Du kan læse mere om læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse i Børne­ og Socialministeriets beskrivelse af den styrkede læreplan på side 46

Til Toppen